NEšokančios raidės

Straipsnyje aptariama fonolofinė disleksija, jos sandara, simptomai ir galimi praktiniai įveikos būdai.

RŪTA MAČYTĖ

2/28/20253 min skaitymo

Ar Jūsų vaikui sunku mokytis skaityti ir rašyti? Sužinokite apie fonologinę disleksiją!

Disleksija – tai mokymosi sutrikimas, dėl kurio vaikams sunku išmokti skaityti ir rašyti. Dažniausias paplitęs supratimas apie disleksiją yra: "kad ten jiems kažkaip tos raidės šoka". O populiariausias įveikos metodas, taip pat labai paplitęs, tai galvojimas, kad spalvotos juostelės ar specialus šriftas gali padėti išspręsti problemą. Gaila, bet tai yra labai toli nuo tiesos. Iš tiesų, disleksija yra kur kas sudėtingesnis ir tikrai nevienalytis sutrikimas. Disleksijos priežastys yra labai skirtingos, tuo pačiu ir jos pasireiškimo būdai skiriasi, priklausomai nuo kilmės. Todėl šiame straipsnyje aptarsiu dažniausiai pasitaikančią disleksijos formą - FONOLOGINĖ DISLEKSIJA.

Kas yra fonologinė disleksija?

Vienas iš svarbiausių dalykų, padedančių vaikui išmokti šių įgūdžių, yra gebėjimas gerai girdėti kalbos garsus – tai vadinama fonemine klausa. Fonema – tai mažiausias kalbos garsas. Pavyzdžiui, žodžiai "katė" ir "matė" skiriasi tik viena fonema – "k" ir "m"

Fonologinė disleksija atsiranda tuomet, kai vaikui sunku girdėti ir skirti garsus, juos įsiminti ir greitai pasakyti. Tai trukdo išmokti taisyklingai skaityti ir rašyti.

Kaip suprasti, kad vaikui sunku girdėti garsus? (Fonologinio suvokimo sutrikimai)

Kaip matote lentelėje, foneminę klausą sudaro trys pagrindiniai komponentai: fonologinis suvokimas, fonologinė atmintis ir greitasis vardijimas. Panagrinėkime kiekvieną iš jų išsamiau, remdamiesi lentele.

1. Fonologinis suvokimas: Tai gebėjimas girdėti ir žaisti su garsais žodžiuose. Jei šis gebėjimas sutrikęs, vaikas gali susidurti su šiomis problemomis:

  • Sunku suprasti, kur prasideda ir baigiasi žodis. Pavyzdžiui, gali atrodyti, kad sakinyje "Aš einu namo" yra tik du žodžiai.

  • Painioja panašiai skambančius garsus. Pavyzdžiui, jam gali būti sunku atskirti "p" ir "b", "t" ir "d".

  • Sunku suprasti rimo dėsningumus. Pavyzdžiui, sunkiai sugalvoja žodį, kuris rimuojasi su "katė".

  • Sunku skiemenuoti Pavyzdžiui, sunkiai padalina žodį "mama" į "ma" ir "ma"

  • Sunku pasakyti žodį paraidžiui. Pavyzdžiui, sunkiai pasako visas žodžio "namas" raides iš eilės.

  • Jei vaikas dar mažas – sunku išgirsti žodžio pirmą raidę. Pavyzdžiui, sunku pasakyti, kad žodis "obuolys" prasideda raide "o".

  • Painioja ilgus ir trumpus balsius. Taria juos vienodai, sunkiai sekasi išmokti, kas yra dvibalsiai, juos pastebėti tekste.

  • Rašant praleidžia raides arba jas keičia. Vaikas tiesiog neparašo raidės, netaiso, nebrauko, nes jam atrodo, kad viską parašė gerai. Kartais gali praleisti net visą skiemenį.

Kaip matote lentelėje, šiam gebėjimui lavinti jau sukurtos specialios Foneminės analizės pratybos.https://pajuriodisleksijoscentras.lt/fonemines-analizes-pratybos )

2. Fonologinė atmintis: Ar Jūsų vaikas gerai įsimena garsus?

Fonologinė atmintis – tai gebėjimas trumpam įsiminti girdimus garsus. Jei šis gebėjimas sutrikęs:

  • Vaikui sunku prisiminti žodžius, kuriuos ką tik išgirdo.

  • Sunku pakartoti ilgesnius žodžius ar sakinius.

  • Sunku įsiminti kelių žingsnių nurodymus. Pavyzdžiui, "Paimk pieštuką, nupiešk namą ir nuspalvink stogą raudonai".

  • Gali be klaidų rašyti pavienius neilgus žodžius, tačiau diktuojant sakinius klysta. Tai rodo, kad vaikas jau gerai skiria garsus, bet dar reikia padirbėti su atmintimi.

  • Sunku pakartoti ilgą žodį. Ypač sudėtinga pakartoti negirdėta žodį, su pasikartojančiomis priesagomis, pvz: kanklininkas.

Šiam gebėjimui lavinti taip pat sukurtos specialios Fonologinės atminties lavinimo pratyboshttps://pajuriodisleksijoscentras.lt/fonemines-atminties-lavinimo-pratybos ).

3. Greitasis vardijimas: Ar Jūsų vaikui sunku greitai prisiminti žodžius?

Greitasis vardijimas – tai gebėjimas greitai ir tiksliai pasakyti, ką mato: paveikslėlius, raides, skaičius. Jei šis gebėjimas sutrikęs:

  • Vaikas lėtai pasako gerai pažįstamų daiktų ar simbolių pavadinimus.

  • Skaitant lėtai atpažįsta ir pasako raides.

  • Dažnai sustoja, bandydamas prisiminti tinkamą žodį.

Lentelėje matote, kad šiam gebėjimui lavinti pratybos dar yra kuriamos. Tai reiškia, kad ateityje turėsime visą komplektą priemonių, padedančių įveikti fonologinius sunkumus.

Kodėl svarbu laiku pastebėti šiuos sunkumus?

Visi šie trys gebėjimai (žr. lentelę) – girdėti garsus, juos įsiminti ir greitai pasakyti – yra labai svarbūs mokantis skaityti ir rašyti. Jei Jūsų vaikui sunkiai sekasi kuri nors iš šių sričių, tai gali būti fonologinės disleksijos požymis.

Ką daryti?

Jei įtariate, kad Jūsų vaikui gali būti fonologinė disleksija:

  1. Stebėkite. Atkreipkite dėmesį į aukščiau aprašytus požymius.

  2. Pasitarkite su specialistais. Kreipkitės į logopedą, specialųjį pedagogą ar kitą specialistą, kuris gali įvertinti vaiko foneminę klausą.

  3. Naudokite lavinamąsias pratybas. Lentelėje nurodytos pratybos (ir būsimos) padės vaikui lavinti silpnąsias vietas.

  4. Būkite kantrūs. Svarbiausia yra neskubinti vaiko ir jį palaikyti.

Anksti pastebėjus fonologinės disleksijos požymius ir pradėjus taikyti tinkamas pagalbos priemones, galima padėti vaikui sėkmingai mokytis skaityti ir rašyti!

person holding pencil writing on notebook
person holding pencil writing on notebook