Kaip padėti vaikui išgirsti raides

Rūta Mačytė

1/29/20253 min skaitymo

Disleksijos įveika: kaip padėti vaikui išgirsti ir atskirti garsus?

  Dažnas pokalbis su vaikų, turinčių mokymosi sunkumų, tėvais prasideda nuo to, kad vaikas negirdi ilgųjų ir trumpųjų balsių, maišo ar praleidžia raides rašydamas. Nors priežasčių gali būti įvairių, pats dažniausias skaitymo ir rašymo sutrikimas yra susijęs su nepakankamai išlavėjusia fonemine klausa. Šis sutrikimas dar vadinamas fonologiniu sutrikimu arba fonologine disleksija.

Kas yra fonologinė disleksija?

  Fonologinė disleksija – tai sutrikimas, kai vaikas turi puikią klausą, bet sunkiai geba tiksliai išskaidyti girdimą žodį garsais. Kai kurie garsai jam skamba panašiai. Dažnai tai galima pastebėti ir vaiko kalboje – tam tikri garsai tariami neaiškiai, tarsi "per vidurį" tarp dviejų skirtingų garsų, pavyzdžiui, tarp "i" ir "y". Šis netikslus tarimas kartojasi visuose žodžiuose, kuriuose yra atitinkamas garsas.

  Norint geriau suprasti, kaip girdi vaikas, turintis fonologinį sutrikimą, pabandykite įsivaizduoti situaciją, kai klausotės užsienio kalbos, kurios nemokate. Jums pasako visiškai naują, negirdėtą žodį ir prašo jį pakartoti paraidžiui. Tikriausiai susidursite su sunkumais, nes kai kurie garsai jums skambės neaiškiai, panašiai. Būtent taip jaučiasi vaikas su fonologine disleksija.

Įveikos būdai

  Kokius įveikos būdus galime taikyti? Vienas iš dažniausių ir populiariausių metodų yra pratimai, kai žodžiuose praleidžiamos tam tikros raidės. Pedagogas aiškiai taria žodį, o mokinys turi įrašyti trūkstamas raides. Dirbant su mokiniais, šis metodas dažnai duoda teigiamų rezultatų. Bet ką daryti, jei jis nepadeda? Neretai galima išgirsti teiginį, kad tai yra disleksija ir nieko čia nebepakeisi – vaikas visą gyvenimą neskirs tam tikrų garsų. Laimei, yra ir kitų, efektyvesnių metodų.

Išgalvotų žodžių rašymas

  Vienas iš tokių metodų – išgalvotų žodžių rašymas. Tiesa, jis netinka patiems mažiausiems, tik pradedantiems mokytis skaityti ir rašyti. Tačiau kai jau susiformuoja tam tikras skaitymo ir rašymo lygis, bet tolesnis tobulėjimas stringa, arba kai mokinys yra vyresnio amžiaus, šis metodas gali būti itin veiksmingas.

  Visų pirma, vaiko foneminė klausa jau yra susiformavusi ir jis įpratęs girdėti taip, kaip girdi. Nauji, negirdėti žodžiai neturi jokių garsinių asociacijų, todėl vaikas mokosi juos išgirsti iš naujo. Čia ir slypi metodo esmė – sudaryti sąlygas mokytis girdėti kitaip. Be to, jei vaikas netiksliai taria tam tikrus garsus, būtina jį mokyti taisyklingos tarties. Kai vaikas išmoksta taisyklingai ištarti garsą, jis gali jį lengviau atpažinti ir girdėdamas.

Vizualinis žodžio vaizdas

  Antra, vaikams, turintiems fonologinę disleksiją, labai sunku išlaikyti žodžio grafinį vaizdą atmintyje, jį skaidyti skiemenimis, kitaip tariant, įsivaizduoti, kaip tas žodis atrodo. Dažnai pastebiu, kad net pati skiemens sąvoka nėra iki galo susiformavusi, nepriklausomai nuo vaiko amžiaus. Todėl labai svarbu pateikti vizualinį žodžio vaizdą: parašytą žodį, pabrauktą raidžių skaičių, sužymėtus skiemenis. Tai padeda nepraleisti raidžių, pastebėti skiemenų ribas ir galiausiai suvokti, kas yra skiemuo.

Technologijų panaudojimas

  Bet ką daryti, jei ir tai nepadeda? Tokiu atveju reikia pasitelkti technologijas – diktofoną telefone ir ausines. Naudojami ilgi, mažiausiai 4 skiemenų, žodžiai. Tai gali būti ir išgalvoti, ir mažiau žinomi tarptautiniai ar kiti žodžiai, priklausomai nuo vaiko amžiaus ir žodyno. Pirmiausia, sudaroma žodžio garsinė schema ir pasakomas žodis vaikui. Prašoma pakartoti. Kartojama tol, kol vaikui pavyksta taisyklingai ištarti žodį (tai svarbu, nes vaikams sunku išlaikyti ilgesnį žodį atmintyje, todėl taip lavinama ir foneminė atmintis). Tada vaikas prašomas įrašyti į diktofoną skiemenuotai tariamą žodį. Gali prireikti kelių bandymų. Kai pavyksta tiksliai ištarti, vaikas pats klauso įrašo, stabdo, atsukinėja tiek kartų, kiek reikia, kol pavyksta parašyti žodį. Čia labai padeda vizualinis garso pateikimas diktofone, kuris leidžia lengviau įsivaizduoti skiemens ribas ir pačią skiemens sąvoką.

  Nuoširdžiai tikiuosi, kad ši informacija buvo naudinga. Linkiu, kad kiekvienas vaikas galėtų lengvai ir džiaugsmingai mokytis skaityti ir rašyti!