Greitojo vardijimo pratybos PDF

PDF formatu

€7.00

PDF formatu. 46 puslapiai.

Greitojo vardijimo (RAN) pratybos: tikslai, nauda ir mokslinis kontekstas

Atraskite greitojo vardijimo pratybas – priemonę, padedančią geriau suprasti ir lavinti vaiko kalbos bei skaitymo pagrindus.

Kas yra greitasis vardijimas (RAN) ir kodėl jis svarbus?

Greitasis vardijimas (angl. Rapid Automatized Naming, RAN) – tai gebėjimas greitai ir tiksliai įvardinti gerai pažįstamus simbolius (raides, skaičius, spalvas, paveikslėlius).

Šis gebėjimas yra vienas patikimiausių disleksijos rizikos diagnostikos rodiklių. Jis parodo, kaip efektyviai smegenys apdoroja vizualinę informaciją ir ją susieja su saugoma žodine informacija (fonologija). Vaikams, kuriems sunku greitai įvardinti, dažnai kyla ir sunkumų skaitant: jie skaito lėčiau, sunkiau automatizuoja raidės-garso ryšį, todėl stringa skaitymo sklandumas ir supratimas. Lėtesnis RAN taip pat gali rodyti bendresnius sunkumus ieškant tinkamo žodžio pokalbio metu (lėtesnis žodžių atgaminimas).


Ką lavina (ir ko nelavina) greitojo vardijimo pratybos?

Svarbu atskirti RAN kaip diagnostikos įrankį ir kaip lavinimo praktiką. Nors RAN testai puikiai prognozuoja skaitymo sunkumus, moksliniai tyrimai yra nevienareikšmiški dėl to, ar pačios RAN pratybos tiesiogiai pagerina bendrą skaitymo greitį ir supratimą.

Kaip parodė ir mūsų vasarą atliktas tyrimas, nors greitojo vardijimo gebėjimas (kaip užduoties atlikimas) išlavėjo ženkliai (kai kuriems vaikams net dvigubai), tai nebūtinai tiesiogiai koreliavo su bendru skaitymo sklandumu.

Pagrindinė tikslinė nauda: žodžių atgaminimo greitinimas

Didžiausia šių pratybų nauda yra susijusi su žodžių atgaminimu.

  • Tai yra esminė „kalbos pagreitinimo“ dalis. Tyrimai patvirtina, kad RAN sunkumai yra tiesiogiai susiję su bendrais žodžių radimo sunkumais – tai situacijos, kai vaikas žino žodį, bet pokalbio metu jo „neranda“, „pamiršta“ ar ilgai ieško.

  • RAN pratybos, ypač atliekamos su paveikslėliais ar spalvomis (ne tik raidėmis), padeda stiprinti šį gebėjimą: greičiau pasiekti ir ištarti atmintyje saugomą žodį. Būtent tai pagreitina pačią vaiko kalbą ir padeda sklandžiau reikšti mintis.

Mūsų parengtos pratybos yra moksliškai pagrįstas diagnostinis įrankis ir pagalbinė lavinimo priemonė. Jos nėra „magiškas“ būdas pagerinti bendrą skaitymo greitį, tačiau yra tikslinga praktika, padedanti stiprinti specifinį gebėjimą (simbolio-garso ryšio automatizavimą) ir, svarbiausia, greitinti paties vaiko kalbos tempą per efektyvesnį žodžių atgaminimą.